Friday, March 18, 2011

ترامیسو یک دسر ایتالیایی بدون نیز به فر













میدونم که همتون یه جورایی حس حال یک شروع دوباره رو دارید با آمدن بهاریه حس تازگی یه حس خوب طراوت. امیدوارم تک تکتون بهترین سال عمرتون رو در روی پیش داشته باشید و به امید این که هر ایرانی هر جای دنیا که باشه پیام آورموفقیت، پیروزی، و انسانیت و عشق و محبت باشه .

به امید خدا روز بعد از عید من کنفرانس ویدئوی دارم تو ژاپن ، یه ذره استرس دارم اما میدونم مثل همیشه همه چیز خوب پیش میره چون من از هر نظر آمادگی شرکت تو این کنفرانس مهم روانشناسی و دارم و میدونم مقالم خیلی مورد توجه همه قرار میگره به امید خدای مهربونم.

خوب دوست های خوبم این دسر خوشمزه رو که میبینید چند روز پیش درست کردم و گفتم قبل ازعید پستش کنم تو وبلاگم تا در ایام عید این دسر خوشمزه رو بتونید درست کنید و لذتشو ببرید .


ترامیسو که معنیش میشه منو بکش بالا یکی از دسرهای  کلاسیک ایتالیایی هستش که تو همه کشورهای دنیا سرو میشه به خاطر اینکه بسیار خوش طعم و خوشمزست .احتیاج به فر نداره کسانی که فر ندارند میتواند این دسر خوشمزه رو آماده کنند و حتی از این دسر برای کیک های تولد هم استفاده میکنند . تو این دسر از Rum که یک نوع الکل نوشیدنی هست استفاده میشه اما من چون اهل الکل نیستم حذف کردم .

سعی کردم یکی از بهترین رسیپیهای این دسر رو پیدا کنم و همه نکاتشو به شما یاد بدم تا بتونید یک ترامیسو خوشمزه رو داشته باشید .

جایگزین پنیر ماسکراپونه 

این دسر احتیاج به پنیر ماسکارپونه داره این پنیر یک پنیر ایتالیای که مثل پنیر خامه ای ما میمونه منتها خیلی کم نمکه یا حتی  یه مقدار هم شیرینه و خیلی نرمه بافتش ، بهتره این پنیر رو بگیرید و تو این دسر استفاده کنید اما اگه نداشتید میتونید بجاش از پنیر خامه ای استفاده کنید که بهش اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری خامه یا شیر اضافه کردید باضافه ۱ قاشق مربا خوری پودر شکر .
 همینطور میتونید از سرشیر خیلی سفت استفاده کنید. چون طعم ماسکراپونه خیلی شبیه سرشیر و خامه هست.

جایگزین لیدی فینگر 

از اجزای اصلی این دسر بیسکویت لیدی فینگره که مثل کیک اسفنجی پوکه و خشک، بازم میگم خیلی بهتره که از لیدی فینگر استفاده کنید اما اگه گیر نیاوردید میتونید از کیک اسفنجی هم استفاده کنید .

نسکافه از اجزای اصلیه دیگه این دسره که میتونید از هر نوع نسکافه که دوست داشتید استفاده کنید حتی میتونید از نسکافهای ۳ در یک که آماده هم هست استفاده کنید .

 بهتره که این دسر حداقل ۴ ساعت قبل سرو تو یخچال باشه یعنی هر چی بیشتر تو یخچال باشه بیشتر خوشمزه تر میشه و میتونید واسه ۴ تا ۵ روز تو یخچال نگهش دارید.

خلاصه یک دسر بسیار شیک ،خوشمزه و خوش طعم که نیاز به فر نداره

خوب بعد از گفتن نکات آماده اید بریم سراغ درست کردنه این دسر خوشمزه ؟

پس بزن بریم .....


مواد لازم

لیدی فینگر Lady Finger یک بسته یا کیک اسفنجی یک عدد متوسط

۶ عدد زرده تخم مرغ

۳۵۰ گرم پنیر ماسکارپونه Mascarpone (یا ۳۵۰ گرم پنیر خامه ای کم نمک که با ۳ قاشق غذاخوری خامه یا شیر باضافه ۱ قاشق مرباخوری پودر شکر قاطی کردید )

۶ قاشق غذاخوری شکر

۱ پیمانه یا ۲۵۰ میل خامه فرم داده شده

۳ قاشق چایخوری نسکافه یه قهوه که در ۱/۲ پیمانه آب داغ قاطی کردید ( اگر از نسکافهای آماده ۳ در یک استفاده میکنید نیاز به ۳ تا بسته دارید ).

۱ قاشق چایخوری وانیل

۱ قاشق غذاخوری شیر

پودر کاکائو به مقدار کافی






این پنیر ماسکارپونه که من استفاده کردم .





شما در صورتی که پنیر ماسکارپونه نداشتید همونطور که قبلا توضیح دادم میتونید از پنیرخامه ای استفاده کنید با مخلوطی کمی از شیر یا خامه و یه مقدار پودر شکر .




خوب اول از همه پنیر ماسکارپونه رو با اون یه قاشق شیر هم میزنیم .

در صورتی که از پنیر خامه ای استفاده میکنید در این مرحله پنیر خامه ای رو با چند قاشق خامه یا شیر و پودر قند قاطی میکنیم .





زرده تخم مرغ رو توی ظرف میشکنیم و شکرو وانیل رو بهش اضافه میکنیم و میزاریم رو قابلمه پر آبی که رو اجاق گاز گذاشتیم تا با بخار آب یه مقدار پخته بشه و همزمان هم میزنیم به مدت ۱۰ دقیقه تا زمانی که به رنگ کرم در بیاد و کشدار بشه یه مقدار. مواظب باشید که سطح ته قابلمه با آب تماس نداشته باشه در واقع باید با گرمای بخار آب این زرده آماده بشه .





حالا پنیرمون رو اضافه میکنیم به زرده تخم مرغ و هم میزنیم تا یک دست بشه





نسکافه رو با آب گرم حال میکنیم.



این هم لیدی فینگرهای من.

اگه نداشتید میتونید از کیک اسفنجی استفاده کنید.





حالا این لیدی فینگرهارو یه کوچولو تو نسکافه میزاریم تا نرم بشه یعنی تا میزاریم باید سریع برداریم چون اگه زیاد بزاریم بمونه همه آب نسکافه رو جذب میکنه .

اگه از کیک اسفنجی استفاده میکنید میتونید کیک رو به هر مدلی که دوست دارد یا هر مدلی که قالبتونه برش بدید و تو آب نسکافه بزارید تا نسکافه یه مقدار جذب کیک اسفنجی بشه .



لیدی فینگرهارو تو قالب میچینیم.

یه توضیح در مورد قالب بدم ،من از قالب کمربندی استفاده کردم اما اگه شما ندارید میتونید تو قالبتون و اطرافشو ورق آلمینیوم یا پلاستیک بزارید طوری که از سطح قالب هم بالاتر بیاد و لیدی فینگرهارو بچینید و موقع سرو به راحتی از قالب جدا کنید.





روی لیدی فینگرها مخلوط پنیر و زرده تخم مرغی که درست کردیم رو میریزیم .




روش پودر کاکائو رو با الک میپاشیم .

و رویه کاکائو خامه ای رو که قبلا با کمی پودر شکر و وانیل هم زدیم رو میزاریم .



و باز رویه خامه لیدی فینگرهایی که کمی تو نسکافه گذاشتیم تا نرم بشه رو میزاریم .




و سپس مخلوط پنیر و زرده تخم مرغ .

و در نهایت هم پودر کاکائو رو میپاشیم و میزاریم تو یخچال واسه چندین ساعت .


 اگه واسه مهمانی میخواهید تدارک ببینید از شب قبل یعنی ۲۴ ساعت قبل این دسر رو آماده کنید و بزارید تو یخچال .

بعد از این که از تو قالب در آوردمش اطرافشو لیدی فینگر واسه تزیین میزاریم و یا میتونید هر طوری که دوست دارد تزیین کنید .

من واسه تزیین از شکلات کیسس هرشریز استفاده کردم و یه مقدار شربت کارامل ریختم .

فقط یادتون باشه اصالت این دسر رو حفظ کنید و موقع تزیین از هر تزیینی مثل فوندانت و یا انواع کرمها استفاده نکنید .

من به صورت کیک گرد درست کردم اما موقع برش زدن به صورت مربع برش دادم همونطوری که میبینید ، بازم  و مختارید که هر جور دوست دارید برش بزنید.



اینجا رونیکا نازم خیره شده بود به اون گوله هایی که من واسه تزیین گذاشته بودم طوری که هر چی صداش کردم تا تو دوربینو نگاه کنه اصلا سرشو بالا نکرد فقط منتظر این بود که ناخونک بزنه و وقتی که اولین ناخوناکشو زد با با اون زبون شیرینش گفت wooooooooooooooooooow





اینم یک لینک ویدویی از این دسر که خیلی بهتون کمک میکنه تو درست کردن این دسر

http://www.youtube.com/watch?v=AQlhLBs7j0E&feature=player_embedded

شاد باشد و شکر گذار

عیدتون مبارک



در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد با غذاهای خوشمزه .

12 comments:

Sara said...

Vaay Juliet joon nemidooni cheghad khoshhal shodam vaghti didam recipe tiramissu ro gozashti :)chand vaghte mikham dorost konam vali ye dastoore ghabele etminan peida nakardam vali too dastooraye to shak nadaram!!!! merC azizam,ishalla ke sale khoobi dashte bashi dar kenare hamsar va farzande nazaninet va hamintor too conference japon movafagh bashi va mesle hamishe baese eftekhare hameye Irani ha :)

azi khanoom said...

man tagriban n ta dastoor ro dide boodam az tiramisu vali in az hame kameltar bood va fekr mikardam hatman bayad sharab ham dashte bashe.mamnoon az detail

vajiheh said...

vaaaay juliete aziz mamnoooon.man modat ha boood ke donbale ye recipe khoob az tiranisu migashatam.kheili khosh hal shodam.manooon .inshala conferanceto khooob bargozar koni. va eidet ham mpbaraaaak

mahshid said...

واقعا کارتون عالیه .. اینقدر عالیه که حتی خجالت می کشیدم به عنوان یه خواننده کوچیک قدردان باشم ...
اما نمیشه از این همه لطف و زحمت بی دریغ و چیزهایی که یاد گرفتم قدردان نبود ...

برای همین می خوام اگر اجازه بدید از این به بعد فقط خواننده خاموش نباشم و از تک تک زحماتتون تشکر کنم ...

سال نو پیشاپیش مبارک...

mahshid said...

واقعا کارتون عالیه .. اینقدر عالیه که حتی خجالت می کشیدم به عنوان یه خواننده کوچیک قدردان باشم ...
اما نمیشه از این همه لطف و زحمت بی دریغ و چیزهایی که یاد گرفتم قدردان نبود ...

برای همین می خوام اگر اجازه بدید از این به بعد فقط خواننده خاموش نباشم و از تک تک زحماتتون تشکر کنم ...

سال نو پیشاپیش مبارک...

mahshid said...

خیلییی عالییی بودددد .. ممنون از دستور خوب و کاملتون و به نظر میاد خیلی هم خوشمزه و عالییی شده ...

به قول فرانسویها

Bon Appetit

Anonymous said...

صدف a@a: سلامژولیت گلم برایت از طلا تختی مسیری رو به خوشبختی برایت عمر نوحی را وقار همچو کوهی را برایت صبر ایوبی حیاتی مملو از خوبی برایت شاد بودن را فقط ازاد بودن را رفاقت را صداقت را محبت را دعا کردم .نوروزت مبارک عزیزم.

Anonymous said...

Salam Juliet jun,man in tiramissu ro dorost kardam,ali shod,dastet dard nakone :) kolli aberoo dari kardam,ye donya mamnooooon.
faghat ye soal,manam too ghalebe kamarbandi doros kardam,vaghti mikhastam servesh konam nemidoonestam kafe ghalebo chetori joda konam ke sheklesh kharab nashe,doresh ke rahat baz shod.chon nemidoonestam hamintori ba kafesh gozashtam too zarf va doresh lady finger gozashtam.amma khob vase dafeye dige chekar konam? mishe yetori kafesho joda kard ke az ham napashe?

Marzieh said...

سلام مرسی از دستور خوبتون، فقط وقتی من اینو درست کردم یه مشکل داشت و اونم این که مایه تخم مرغ و پنیر من شل شد. ایرادش از کجا بوده؟

Marzieh said...

سلام ممنون از دستور خوبتون، من این دسر رو درست کردم طعمش که عالی بود فقط یه مشکل داشت و اونم این که مایه پنیر و تخم مرغ من شل شد. علتش چی بوده؟

Anonymous said...

Salam chef jan aziz khaily khaily mamnonam az site khobet.manam in dastor ro dorost kardam ali shod baz ham azat mamnonam shad va salamat bashid.

Fariba said...

Salam chef jan aziz khaily khaily mamnonam az site khobet.manam in dastor ro dorost kardam ali shod baz ham azat mamnonam shad va salamat bashid.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...