Thursday, October 2, 2014

فسنجون بهترین غذای من


علاقه من به حدی برای خورشت فسنجون بالاست که هر زمانی که فسنجون میپزم نصفه شب محاله دلم لک نزنه حتی واسه یه قاشق فسنجونی که باقی مونده. اصلا فسنجون یه طرف قابلمه فسنجون یه طرف و به نظر من لذت خوردن فسنجون به بالاترین حدش زمانی میرسه که فسنجون باقیمونده ته قابلمه رو با انگشت لیس بزنی وای وای وای ......

وقتی ۲ هفته پیش به همراه پروفسور آلمانیم ایران بودم بهش پیشنهاد دادم تا فسنجون رو امتحان کنه، گفت نه نه اصلا چون ظاهر خوبی نداره، بهش گفتم پروفسور جان بزرگترین شانس زندگیش رو تو چشیدن یک غذای بینظیر از دست نده و اون با اکراه قبول کرد، در نهایت اینو بگم که از اون شب چندین بار فسنجون خورد و هر جا که میرفتیم فقط فسنجون سفارش میداد و همیشه در حالیکه هر قاشق فسنجون رو میخورد میگفت عجب غذای محشری چرا تاحالا تو عمرم امتحان نکرده بودم. وقتی برگشت ایران تنها سوغاتی خوردنی که از ایران آورد با خودش رب انار بود.

مواد لازم:

مرغ 1 کیلو

پیاز درشت یک عدد

گردو خرد شده 1 پیمانه ونصفی 

رب انار ملس 3/4 پیمانه

زردچوبه نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زعفران دم کشیده شده به مقدار کافی

دارچین 1 قاشق چایخوری

آلو 2 تا 3 عدد

آب 3 پیمانه

عسل 2 تا 3 قاشق غذا خوری و یا شکر قهوه ای یا سفید چند قاشق غذا خوری 

خلال پسته برای تزیین به مقدار لازم


با اطمینان میتونم بگم که فسنجونی که خودم درست میکنم رو تا حالا هیچ جا نخوردم بله بله با اطمینان میگم . شاید یه مقدار از رسپی های که تا حالا امتحان کردید فرق داشته باشه چون مواردی رو خودم طبق تجربم بهش اضافه کردم و به نظر خودم و کسانی که این فسنجون رو میخورند جز بهترین و خوشمزه ترین فسنجون هایی بوده که تا حالا خوردند. نکات و مراحلی که واسه فسنجون من انجام میدم :


١. پیاز رو سرخ میکنیم.

۲. به پیاز سرخ شده مرغ ها رو اضافه میکنیم و نمک میزنیم. کمی زردچوبه و فلفل سیاه هم اضافه میکنم. 

۳. گردو خورد شده فراوان رو زمانی که مرغم سرخ شده به مرغ اضافه میکنم به همراه رب انار فراوان ،میزارم یه تفت بخوره. اگه رب انارم ملس نبود و ترش بود ۲ قاشق عسل اضافه میکنم و یا چند قاشق شکر قهوه ای اگه شکر قهوه ای نداشتید میتونید از شکر سفید استفاده کنید.. 

۴. دارچین از ارکان اساسیه واسه فسنجون از دیده من و طبق رسپی من. قبل از این که بخوام آب گرم بریزم روی خورشت کمی دارچین اضافه میکنم. 3 پیمانه آب رو اضافه میکنم. 

۵. چند تا آلو در حد ۲ تا ۳ تا هم اضافه میکنم برای هم خوشمزه شدن هم غلیظ شدن خورشت. 

۶. اول با شعله زیاد میزارم خورشت بجوشه و بعدش میزارم با شعله خیلی ملایم بمزه تا زمانی که جا بیوفته.

۷. ۱۵ دقیقه مونده به پایان خورشت مقداری زعفران دم شده اضافه میکنم.

۸ وقتی خورشت رو تو بشقاب سرو ریختم روش کمی خلال پسته میپاشم.

9. خورشت فسنجون باید تیره باشه و روغن که نشونه جا افتادنه روی خورشت بیاد.

شما هم اگه نکته طلایی دارید با ما درمیون بزارید.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...