Friday, November 28, 2014

مربای خرمالو





هفته پیش بود که من آخر هفته شاد و شنگول با چندین کیلو خرمالوی که از شنبه بازار شهرمون با قیمت خیلی مناسبی گرفته بودم امدم خونه. نیاز به نیروی کمکی داشتم تا از پس شستن، پاک کردن، ریز کردن این خرمالوها بربیاد وهیچ کسی بهتر ازآقای همسرنمیتونه تو این شرایط یاور باشه. خلاصه اون شب من شاید بیشتر ازچندین ساعت  توآشپزخونه بودم که حاصلش شد این مربای خرمالو و همچنین یه کیک پای خرمالو، کیک صبحانه خرمالوو کاپ کیک شکلاتی خرمالو. درآخر شب وقتی شیرینیها و کیک های که روی کابینت اشپخونه چیده بودم نگاه میکردم به این فکر کردم که اگه همین الان میتونستم  یک مغازه شیرینی فروشی داشته باشم که مطمئنا کلی مشتری ویژه خودم رو خواهم داشت و مشتریهام که شما باشید با چای یا قهوه این شیرینی ها رو نوش جان میکردید و با سر یه تکونی به نشانه بینظیر بودن کیک ها به من میکردید و من هم در حالیکه پیشبند بسته بودم خوشحال و شاد عرق های روی پیشونیم رو پاک میکردم. وقتی از تو این رویای شیرین با صدای قل قل کتری آب بیرون اومدم به این فکر کردم که باید  بیشترشون رو بفرستم خونه بخت و کاپ کیک ها ، کیک ها و مربا ها روعروسشون کنم, یعنی بدم به دوستام و همسایه تا اون هم لذت این میوه شیرین پاییزی رو ببرند. 

شما که نیومدید اون روز تو آشپزخونه کوچیکه من اما من براتون رسپی همشون رو به مرور میزارم .

و اما مربای خرمالو، مربایی که طعمش با خامه، کره بینظیره و اگه خورمالوتون کاملا رسیده و شیرین باشه نیاز خیلی زیادی به شکر ندارید. این مربا رومیتونید واسه چندین ماه تو یخچالتون نگه دارید و حتی میتونه یه فیلینگ خیلی خوشمزه و سالم باشه واسه لای کیک ها و لایه های خوشمزه دسرتون. من این مربا رو ما بین مربا و سس میدونم چون نباید خیلی مثل مربای هویج غلیظ و شیرین باشه.


مواد لازم :

خرمالو ۱ کیلو 
شکر نیم کیلو 
زنجبیل تازه نصف  قاشق غذاخوری و یا پودرش نصف قاشق چایخوری 
نارنگی ۲ عدد 
آب لیمو ۵ قاشق غذاخوری 
پودر هل نصف قاشق چای خوری  
گلاب نصف قاشق غذاخوری در صورت دلخواه 
خلال پسته یا بادام بمقدار کافی در صورت دلخواه 


خوب خیلی آسونه و کمتر از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت آماده میشه.
خرمالو هارو خرد میکنیم  و با شکر و زنجبیل، هل و در صورت دلخواه گلاب میزاریم بپزه تا زمانی که حسابی نرم بشه . مواظب باشید که ته  نگیره چون بخاطر شکری که داره خیلی زود ته میگیره .

وقتی پخت میزاریم سرد بشه و بعد از سرد شدن با غذا ساز یا مخلوط کن یا همزن برقی لهش میکنیم تا صاف و یه دست بشه. در نهایت هم اگه دوست داشتید میتونید بهش خلال بادام یا پسته اضافه کنید.

لای نون توست یه لایه کره یا پنیر خامه ای بمالید و کمی هم از این مربای خرمالو به به به به.......

نوش جانتون 




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...