Monday, August 26, 2013

کیک شکلات موس ۳ لایه




دلم همیشه دنبال یه  کیک شکلاتی میگشت که هیچ نقصی نداشته باشه .

نهایت مزه شکلات رو بده و در ضمن خیلی شیک و با شکوه باشه در نهایت سادگیش.

زمانی که تو مالزی بودم یه کیک فروشی بود با اسم Secret Recipe که  کیک های بینهایت خوشمزه ای داشت و از بین همه کیک هاش من عاشق کیک Chocolate Indulgence  بودم و محال بود از بین اون همه کیک خوشمزه دیگه بیخیال این کیک بشم. واسه همین همیشه دنبل رسپی بودم که همچین مزه عالی از شکلات و موس بده, این کیکی که درست کردم دقیقاهمون چیزی بود که میخواستم منتها با کیک شکلاتی کمتر اما موس شکلاتی بیشتر یعنی نهایت کیک شکلاتی.  

رسپیی های مختلفی رو امتحان کردم اما این یکی خوده خودش بود شک نداشتم که به قولی اومدم جاش .




یه کیک شکلاتی که از ۳ لایه درست شده باشه و هر لایش طعم منحصر به فرد خودشو بده . شکلات سیاه ، شکلات شیری که بهترینه واسه من به اضافه شکلات سفید که همه اینها تو خامه سفید و مخملی قاطی شده باشند.





و از همه مهمتر ساده باشه و شیک بدور از هر گونه تزیین خاصی.


و این کیک همه این مواردو شامل میشد واسه من .


از چند  روز پیش که میخواستم این کیک رو بپزم دل تو دلم نبود دلم میخواست زودتر دست به کار بشم و قول داده بودم به خودم که از همه مراحل عکس بگیرم تا تو هم دوست عزیزم، بله با توام که داری این پست رو میخونی بتونی از خوردن این کیک بی نظیر لذت ببری همونطوری که من از تک تک مراحلش لذت بردم .



و آخرین پیشنهاد من :

اگه این کیک رو درست نکنی و نخوری یعنی نصف لذتی از خوردن دسر خواهی داشت تو طول عمرت رو از دست دادی .

خوب با این اوصاف بریم واسه درست کردن این کیک که برای من تو لیست پروژه هایی که تاحالا واسه کیک پزی داشتم شماره ۱ رو به خودش اختصاص داده .


به افتخار کیک شکلات موس ۳ لایه  بزن اون کف قشنگو......................... 


مواد لازم برای کیک شکلاتی  :

پودر کاکائوی ۱/۲ پیمانه باضافه ۲ قاشق غذا خوری 
تخم مرغ درشت ۲ عدد 
آرد ۱و ۳/۴  پیمانه یا ۲۱۰ گرم 
کره ۱ قالب ۱۱۲ گرمی 
شکر ۱ و ۱/۳  پیمانه یا ۲۵۷ گرم 
شکلات سیاه ۵۶ گرم 
بکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری یا ۸ گرم 
نمک ۱/۴ قاشق چایخوری یا  گرم 
آب ۱/۲ پیمانه یا ۱۱۸ میلیگرم 
شیر ۱/۲ پیمانه یا ۱۱۸ میلیگرم 


مواد لازم برای شکلات موس سیاه :

خامه معمولی ۱و ۱/۴  پیمانه یا ۲۸۰ گرم 
پودر ژلاتین ٢  قاشق چایخوری یا ٦ گرم 
آب ۲ قاشق غذا خوری 
شکلات سیاه یا شکلات شیری خرد شده  ۱۷۵ گرم 
شیر ۱/۲ پیمانه یا ۱۰۵ گرم 

مواد لازم برای شکلات موس سفید  

خامه معمولی ۱و ۱/۴  پیمانه یا ۲۸۰ گرم 
پودر ژلاتین ٢  قاشق چایخوری یا ٦ گرم 
آب ۲ قاشق غذا خوری 
شکلات سفید  خرد شده  ۱۷۵ گرم 
شیر ۱/۲ پیمانه یا ۱۰۵ گرم 


مواد لازم برای سس شکلاتی 

شکلات شیری یا شکلات سیاه ۱۱۲ گرم 
وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری 
خامه معمولی ۱/۲ پیمانه یا ۸۰ گرم
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری 


خوب اول از همه میریم واسه درست کردن کیک شکلاتی , قبلش باید بگم که واسه درست کردن این کیک نیاز به دوروز وقت دارید یعنی این که شب قبل باید کیک رو درست کنید و روز بعد شکلات موس رو روش میریزیم لایه لایه و این کیک وقتی همه مراحلش  تموم شد حداقل باید ٤ ساعت تو یخچال باشه تا همه لایه ها خودشون رو بگیرند . در صورتی که وقت ندارید میتونید یه کیک شکلاتی آماده از بیرون بگیرید اما خوب این کیک شکلاتی خونگی ما کجا کیک شکلاتی  بازار کجا .

خوب اول از همه باید همه مواد همدمای محیط باشند.

فر رو روشن میکنیم میزاریم رو ٣٢٥ درجه فارنهایت یا ١٦٣ درجه سانتیگرد.

 شکلاتی رو که واسه این کیک نیاز داریم رو خرد میکنیم تا زودتر آب بشه , من از شکلات تلخ یا همون شکلات سیاه استفاده نکردم و بجاش از شکلات شیری استفاده کردم. 




من واسه آب کردن شکلات از روش ماکروفری استفاده کردم به این صورت که شکلات رو تو فر گذاشتم به مدت ٣٠ ثانیه و یه هم زدم و دوباره توماکروفر گذاشتم به مدت ٦٠ تا ۹۰  ثانیه.

نکته مهمی که اینجاست اینه که نباید بزاريد شکلات به جوش بیاد چون دیگه کیفیتشو از دست میده پس خیلی خیلی دقت کنید رو این مرحله .

من قبلا یه  پست در مورد روش های آب کردن شکلات گذاشته بودم که میتونید به این لینک برد .



کره ، شکر، پودر کاکائو رو با دور متوسط همزن هم میزنیم ، یا هم با همزن دستی که باید یه مقدار بیشتر هم بزنید. 


به مدت ۳ دقیقه هم میزنید با همزن برقی تا به این صورت در بیاد ، نرم ، پف کرده و کریمی .




تخم مرغ رو اضافه میکنیم ۱دقیقه هم میزنیم و باز تخم مرغ بعدی رواضافه میکنیم . همزمان یادتون باشه که مواد رو از اطراف ظرف با قاشق به مواد اصلی اضافه میکنیم تا خوب همه مواد با هم مخلوط باشند .

 نگاه کنید به اون خورشید کوچولوی من که لای شکلات ها قایم شده .





خوب همونطوری که میبینید به همچین بافت مایعی باید برسید.

 شکلات مایعی که قبلا آب کردیم رو هم اضافه میکنیم و هم میزنیم تا کاملا مخلوط بشند .

خوب تو این مرحله یه مزه بکنید اونم نه با قشق فقط با انگشت عالیه عالی مزش ...............


توی ظرف دیگه ای مواد خوشکمون رو که شامل آرد ، نمک، بکینگ پودر بود رو با چنگال یا همزن دستی مخلوط میکنیم.


شیر و آب رو با هم مخلوط میکنیم میزاریم تو ماکروفریا روی اجاق گاز تا زمانی که داغ بشه، متاسفانه این مرحله رو من یادم رفت عکس بگیرم پس یه  وقت جا نندازید .



 ارد رو اضافه میکنیم به مخلوط شکلاتی که درست کردیم و حولوحوش ۱ دقیقه با دورآروم هم میزنیم ، یه  همچین بافت سفتی رو خواهیم داشت.

اینجاست که رونیکا من طاقت نمیاره  اووم یاااامی .........



بعد از این که آرد مخلوط شد با شکلات ، مخلوط  شیر و آب که داغه رواضافه میکنیم  و به آرومی هم میزنیم تا همه مواد یه  دست بشه .

موادمون که آماده شد میریزیم تو قالبی که از قبل گریس کاری کردیم (به این صورت  که با کره چرب کردیم قالب رو و روش ارد پاشیدیم) میریزیم و میزاریم تو فر به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ، یا تا زمانی که وقتی وسط کیک چوب کبریت یا یه چنگال  فرو کنیم تمیز بیاد بیرون. باید بگم که میتونید از هر سایز قالبی که دلتون میخواد استفاده کنید من از قالب ۲۰ سانتی استفاده کردم. 

یادتون باشه طی ۲۰ دقیقه اول بهیچ وجه در فر رو باز نمیکنیم چون پف کیکئون بلافاصله میخوابه .


 خوب با این ظرف شکلاتی چیکار کنیم ، من که روی کابینت رو به روی فر نشستم  و در حالیکه به کیکی که تو فر داشت ارم آروم پف میکرد نگاه میکردم با انگشتم تمام این ظرف رو لیسیدم و با لذت تمام خوردم و البته به دور از هر گونه عذاب وجدان چاق شدن ، چون قول داده بودم که نهایت لذت رو ازاین کیک ببرم.





خوب اینم کیکی که از واسط نصف کردم چون همه کیک رو لازم ندارم، فقط یه  لایه میخوام واسه پایه این کیک. 

 خوب در اینجا وارد مرحله خوشمزه تر این کیک میشیم ، درست  کردن شکلات موس شیری .

ژلاتین رو میپاشیم رو آب گرم و میزاریم تا ۵ دقیقه بمونه تا بره ته ظرف و نرم بشه.



تو این فاصله شیر رو داغ میکنیم اما نمیذاريم به مرحله جوش برسه . ژلاتین رو اضافه میکنیم به شیر و هم میزنیم .


شکلات شیری رو خرد میکنیم .



شیرداغ  و ژلاتین رو که با هم مخلوط کرده بودیم  رو اضافه میکنیم به شکلات و میزاریم تا ۲ دقیقه بمونه و شکلات آب بشه با گرمای شیر .

 بعد ۲ دقیقه هم میزنیم تا یه دست بشه .

 خامه رو بدون پودر شکر هم میزنیم تا زمانی که پف کنه . نکته مهم اینه در اینجا که خامه باید کاملا پف کرده باشه .

شکلاتمون وقتی سرد شد  خیلی سرد نه چون توش ژلاتین داره و میبنده، همین که گرماشو از دست داد خوبه ، نصف خامه رو اضافه میکنیم و به آرومی هم میزنیم دورانی تا خامه کاملا  با شکلات یه دست بشه و دوباره باقیمانده خامه رو اضافه میکنیم و هم میزنیم .

خامه نباید تو این مرحله آب بشه و باید حالت پفیشو حفظ کنه پس زیاد هم نزنید .

این مرحله یکی از بهترین مرحله های درست کردن این کیکه .



باید به همچین مخلوط نرم و پفی برسید .

  نصف کیک رو تو قالب کمربندی میزاریم. من کیک رو وقتی تو قالب گذاشتم کاملا فشارش دادم ته قالب تا فشرده بشه و بچسبه به اطراف قالب و همه قالب رو بگیره که زمانی شکلات موس رو اضافه میکنیم کاملا روی کیک رو بگیره و به ما بین کیک و قالب نره.  با این کار حجم کیکتون هم کمتر میشه .

حالا شکلات موس شیری رو اضافه میکنیم روش و خوب پخش میکنیم تا یه  دست بشه .


 من از شب قبل تولد این کیک رو درست کردم با این شکلات موس و گذاشتم تو یخچال ، فردا که از افیس اومدم خونه فقط شکلات موس سفید رو درست کردم و سس شکلاتی رو .

روش پلاستیکمیکشیم تا بو نگیره کیکمون و میزاریم تو یخچال واسه یه شب کامل یا حداقل واسه ۴ ساعت .

 خوب تو این سانس پروژه مون  باز به یه کاسه شکلاتی میرسیم که بدون شک تمامش رو با انگشتمون میخوریم .

 خوب من فرداش ، بعد ظهر رفتم سراغ درست کردن بقیه مراحل این کیک شکلاتی .

واسه درست کردن شکلات موس سفید دقیقا طبق همون مراحلی که واسه شکلات شیری انجام دادیم رو دوباره انجام میدیم. 

ژلاتین رو میپاشیم رو آب گرم و میزاریم تا ۵ دقیقه بمونه تا بره ته ظرف و نرم بشه. تو این فاصله شیر رو داغ میکنیم اما نمیزاریم به مرحله جوش برسه . ژلاتین رو اضافه میکنیم به شیر و هم میزنیم .




شیرداغ  و ژلاتین رو که با هم مخلوط کرده بودیم  رو اضافه میکنیم به شکلات و میزاریم تا ۲ دقیقه بمونه و شکلات آب بشه با گرمای شیر .


 خامه رو بدون پودر شکر هم میزنیم تا زمانی که پف کنه . نکته مهم اینه در اینجا که خامه باید کاملا پف کرده باشه .

شوکلاتمون وقتی سرد شد  خیلی سرد نه چون توش ژلاتین داره و میبنده، همین که گرماشو از دست داد خوبه ، نصف خامه رو اضافه میکنیم و به آرومی هم میزنیم دورانی تا خامه کاملا  با شکلات یه  دست بشه و دوباره باقیمانده خامه رو اضافه میکنیم و هم میزنیم . زیاد هم نمیزنیم تا پف خامه بخوابه.


 حس اینو داشتم که با ابرها دارم بازی میکنم .


 خوب اینجا آمادست شکلات موس سفید ما .



این شکلات موس سفید رو میریزیم رو لایه قبلی این کیک که همون شکلات موس شیری بود که چندین ساعت تو یخچال بوده و حسابی سرده و خودش رو گرفته .




سطحش رو صاف میکنیم و میزاریم تو فریزر واسه ۱ ساعت .

بهتره بزارید تو فریزر بعد ۲ ساعت بزارید تو یخچال 

دمای یخچال باید خیلی سرد باشه .


خوب میریم واسه مرحله نهایی این کیک که تهیه سس شكلاتیه.

شکلات شیری یا تلخ رو با وانیل مخلوط میکنیم.

خامه رو با روغن مایه میزاریم تو ماکروفر یا اجاق گاز تا داغ بشه اما به جوش نیاد  .


 خامه داغ رو میریزیم رو شکلاتمون و میزاریم ۲ دقیقه بمونه . بعد ۲ دقیقه هم میزنیم تا کاملا شکلات با خامه مخلوط بشه.

وجود روغن مایع موجب میشه که این سس شکلاتیمون براق بشه .





وقتی گرمشو از دست داد و کم کم داشت سرد میشد لایه آخر رو میریزیم رو کیکمون و میفرستیمش  بره تو فریزر واسه ۱ ساعت دیگه .


بعد یه  ساعت میزارمش تو یخچال .

نکته خیلی خیلی مهم واسه سرو این کیک شکلاتی اینه که از یه چاقوی تیز باریک استفاده میکنیم تا همه لایه ها تمیز بریده باشند . واسه هر اسلایسی هم که میبرید یه  دستمال  کنارتون باشه که چاقوتونو تمیز کنید و باز اسلایس بعدی رو ببرید.

واسه تزئین هم میتونید از توت فرنگی یا شاه توت استفاده کنید و کمی شکلات خرد شده روش بریزید .

من کمی سس شکلات سیاه هم دور تا دور کیک ریختم .

بیشتر ازخوردن این کیک باید بگم ازعکس هایی که از این کیک گرفتم لذت بردم. 

نوش جان همتون 




































در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد با غذاهای خوشمزه .

7 comments:

Unknown said...

سلام دوست عزیزم
خیلی وقته به وبلاگت سر میزنم و عاشق رسیپی هات هستم
میخواستم اگه میشه تبادل لینک کنیم
منتظرتم اینم آدرس سایتم
http://chefartist.ir

Unknown said...

سلام دوست عزیزم
خیلی وقته به وبلاگ عالی و دوست داشتنیت سرمیزنم
خیلی دوست دارم تبادل لینک کنیم
اگه مایل بودی خبرم کن
منتظرت هستم دوست خوبم
اینم آدرس سایت ما
ما یعنی من و دوستم
http://chefartist.ir

نیلوفر said...

وااااای دستت درد نکنه در اولین فرصت درست میکنم ممنون عزیزم

Anonymous said...

سلام عزیزم ممنون بابت رسپی بی نقصتون.....این کیکو برا یازدهمین سالگرد ازدواجمون درست کردم......سپاس
بابت وقتی که برامون گذاشتی .....اگه راهنمایی کنید عکسشو هم میزارم.....

Anonymous said...

کیک فوق العاده وسوسه انگیزی به نظر میرسه، ممنون. امیدوارم فرصت کنم و درستش کنم. ممنون و امیدوارم همه چی بروفق مراد باشه.

Unknown said...

سلام دوست عزیزم.برا من یه مشکلی پیش اومده.قالب کمربندی من نشتی داره و از کناراش میریزه بیرون.مدلش باید اینطوری باشه یا این اشکال داره؟

Hani said...

خبلـــــــــی ممنون از زحماتت خانومی
این کیک وااااااقعن خوشمزه بود، دوس داشتم عکسشو اینجا میذاشتم
مرسی مرسی :* :*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...